Národné zdravotné registre

kriz

ČO SÚ NÁRODNÉ ZDRAVOTNÉ REGISTRE

Národné zdravotné registre sú špecifické informačné systémy, ktoré vytvárajú prostredie pre zhromažďovanie, spracovávanie a analyzovanie údajov o hromadne sa vyskytujúcich a spoločensky závažných skupinách chorôb v SR. Cieľom registrov je monitorovať najmä vývoj počtu novodiagnostikovaných pacientov ročne (incidencia); vo vybraných registroch aj vývoj celkového počtu osôb s danou chorobou (prevalencia) v populácii. Výstupy z príslušných databáz sú podnetom pre optimalizáciu intervenčných opatrení nielen v zdravotnej, ale aj v ekonomickej a sociálnej oblasti. Ich efektivita by mala určovať stratégiu zdravotnej politiky v SR. Pri správe registrov NCZI úzko spolupracuje s hlavnými odborníkmi MZ SR alebo inými špecialistami.

ZOZNAM NÁRODNÝCH ZDRAVOTNÝCH REGISTROV

Národné zdravotné registre spravuje podľa §12 ods. 3 písm. c) zákona č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 153/2013 Z. z.“) Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI).
 
Charakteristiky a podrobnosti o obsahu národných zdravotných registrov, postupe, metódach, okruhu spravodajských jednotiek a lehotách hlásení údajov do národných zdravotných registrov ustanovuje vyhláška MZ SR č. 434/2024 Z. z. (touto vyhláškou sa zrušuje vyhláška MZ SR č. 74/2014 Z. z. v znení vyhlášky č. 141/2016 Z. z. s účinnosťou od 01.01.2025).
 
NCZI je ako prevádzkovateľ registrov oprávnené poveriť na základe písomnej zmluvy spracúvaním osobných údajov sprostredkovateľa v zmysle čl. 28 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (ďalej len „GDPR“) alebo § 34 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 18/2018 Z. z.“).
 
A. NCZI zbiera a spracováva údaje do nasledovných registrov:

Sumárny prehľad formulárov, dátových rozhraní a iné informácie o registroch pre spravodajské jednotky nájdete TU.
 
B. Register, pri ktorom zberom a spracovaním údajov poverilo NCZI sprostredkovateľa (externé pracovisko):

VÝZNAM NÁRODNÝCH ZDRAVOTNÝCH REGISTROV

Analýzy vybraných epidemiologických a klinických charakteristík ochorení, sledovaných v príslušných registroch, prispievajú k návrhom efektívnych preventívnych intervenčných opatrení, ktorých cieľom je včasné stanovenie diagnózy u pacientov, následné optimálne poskytnutie akútnej i následnej zdravotnej starostlivosti (s odhadom ich ekonomickej náročnosti). Zároveň tieto analýzy slúžia aj ako systémová edukácia populácie o rizikách podmieňujúcich vznik príslušného ochorenia.

Spracované základné i vybrané špecifické výstupy z Národných zdravotných registrov sú prezentované najmä Ministerstvu zdravotníctva SR a odbornej verejnosti, ostatným rezortom vo forme a rozsahu určených zákonom. Získané argumenty sa využívajú pri aplikácii efektívnejších postupov v stratégii zdravotnej politiky, vrátane znižovania rozdielov v zdravotnom stave medzi jednotlivými regiónmi SR.

Zmeny vo vývoji príslušných chorôb sledovaných v národných zdravotných registroch podľa vybraných epidemiologických ukazovateľov (incidencia, prevalencia, prežívanie, úmrtnosť) ovplyvňujú postavenie SR v medzinárodnom kontexte a zaväzujú k plneniu odporúčaní pri zlepšovaní zdravotného stavu obyvateľov SR.

OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV V REGISTROCH

Informácie zhromažďované v národných zdravotných registroch spĺňajú prísne kritériá na ochranu osobných údajov v informačných systémoch, ktoré sú definované v GDPR a zákone č. 18/2018 Z. z. Z registrov preto možno publikovať len súhrnné údaje o výskyte sledovaného ochorenia, ale v žiadnom prípade nie osobné údaje pacientov. V registroch sú spracúvané údaje týkajúce sa zdravia, ktoré majú vyššiu úroveň ochrany. Právnym základom na spracúvanie je zákon č. 153/2013 Z. z., ktorý k jednotlivým registrom upravuje rozsah spracúvaných osobných údajov, účely spracúvania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a zároveň aj poskytovanie údajov tretím stranám. Zákon č. 153/2013 Z. z. zároveň obsahuje aj opatrenia na ochranu práv a slobôd dotknutých osôb (napr. anonymizácia pri poskytovaní údajov tretím stranám).

POSKYTOVANIE ÚDAJOV Z NÁRODNÝCH ZDRAVOTNÝCH REGISTROV

Poskytovanie údajov upravuje zákon č. 153/2013 Z. z., ktorý stanovuje okruh subjektov, rozsah a účely poskytovania údajov. Pri poskytovaní údajov je tiež potrebné rozlišovať, či sa poskytujú údaje, ktoré majú charakter osobných údajov, dôverných štatistických údajov alebo anonymizovaných údajov.

NCZI je oprávnené poskytnúť údaje z Národných zdravotných registrov (okrem údajov z elektronickej zdravotnej knižky) Policajnému zboru, Vojenskej polícii, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Finančnej správe, prokuratúre a súdom na účely predchádzania a odhaľovania trestnej činnosti, zisťovania páchateľov trestných činov, vyšetrovaní trestných činov, stíhania trestných činov alebo na účely výkonu rozhodnutí v trestnom konaní vrátane ochrany pred ohrozením verejného poriadku a predchádzania takémuto ohrozeniu.

Osobné údaje z Národného registra elektronických zdravotných knižiek (údaje z elektronických zdravotných knižiek) sa poskytujú subjektom, na účely a v rozsahu podľa § 5 ods. 6 zákona č. 153/2013 Z. z. a tiež príslušným zdravotným poisťovniam. Spracúvané dôverné štatistické údaje, okrem osobných údajov, obsahujúce informáciu o počte realizovaných elektronických záznamov, sa z Národného registra elektronických zdravotných knižiek poskytujú na štatistické účely zverejnením na webovom sídle NCZI.

Anonymizované a anonymizované agregované údaje z národného registra elektronických zdravotných knižiek, národného registra diabetes mellitus, národného registra vrodených chýb, národného registra chronických pľúcnych chorôb, národného registra tuberkulózy a národného registra asistovanej reprodukcie sa na účely štátnej štatistiky poskytujú Štatistickému úradu Slovenskej republiky.

Anonymizované údaje z Národného onkologického registra sa poskytujú Národnému onkologickému inštitútu v Národnom onkologickom ústave na účely hodnotenia vývoja onkologických chorôb a ich vplyvu na zdravotný stav populácie s cieľom skvalitnenia prevencie, zefektívnenia a trvalého zvyšovania kvality zdravotnej starostlivosti.

Dôverné štatistické údaje, okrem osobných údajov a anonymizované údaje z Národného skríningového registra sa poskytujú Národnému onkologickému inštitútu v Národnom onkologickom ústave na účely realizácie kontroly kvality skríningových programov a vyhodnocovania a návrhu aktualizácie skríningových programov.

Dôverné štatistické údaje, okrem údajov, ktoré majú povahu osobných údajov, sa z národných zdravotných registrov poskytujú Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky. Zároveň sa tieto údaje poskytujú aj iným subjektom za dodržania podmienok podľa § 30 zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike.

Spracúvané dôverné štatistické údaje, okrem osobných údajov z národných zdravotných registrov, sa poskytujú na štatistické účely a) Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, b) Ministerstvu financií Slovenskej republiky, c) Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, d) Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

Anonymizované údaje a agregované údaje, ktoré boli anonymizované, z Národných zdravotných registrov sa poskytujú každému na základe žiadosti podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií).

Dátum poslednej aktualizácie: 03.04.2025